Du er her » Forside » Guide: Mobilt bredbånd

Guide mobilt bredbåndDenne guide er til dig som skal have et mobilt bredbånds abonnement, men endnu ikke ved hvilket abonnement som du skal vælge. Skulle du stadig være i tvivl, om du skal vælge mobilt bredbånd eller almindeligt bredbånd, anbefaler vi dig at læse denne guide.

Ligesom så meget andet, afhænger abonnementet af de behov som du har. Hvilket abonnement du skal vælge, afhænger nemlig af og hvad du skal bruge det til.

Der er nemlig stor forskel på om du bare skal bruge det til at tjekke dine mails, eller om du skal bruge det til at streame HD film. Der er også andre forskellige kriterier, som du skal tænke over. Derfor anbefaler vi, at du læser denne guide igennem, inden du køber et nyt mobilt bredbånd. Vi vil komme ind på følgende i denne guide:

Hop til

Dataforbrug | Hastighed | Pris | Dækning | Omdømme | Andet | Fremgangsmåde

1. Dataforbrug

Dataforbrug er et meget vigtigt kriterium, da det ligesom er alt afgørende for hvor meget du kan bruge dit mobile bredbånd. Mobilt data bliver i dag målt i kilobyte (KB), megabyte (MB) og gigabyte (GB). Hvor

1.024 KB = 1 MB
1.024 MB = 1 GB

Det er meget forskelligt, hvad folk skal bruge – da forskellige handlinger (fx tjekke mail, streame musik mm.) ikke bruger det samme antal data. Hvis du fx sender 30 mails, bruger du ca. 3 MB data. Men streamer du derimod 30 minutters musik, bruger du ca. hele 420 MB data. Det er derfor alt afgørende, hvad du bruger dit mobile bredbånd til og hvor meget du bruger det.

Det er derfor vigtigt, at du fastslår hvad dit daglige forbrug vil være. Når du har gjort det, kan du så indsætte det i vores Databeregner. Her vil du få et forsigtigt estimat, af hvor meget data du skal have i dit abonnement.

Du skal yderligere være opmærksom på, at hos nogle udbydere kan du godt bruge over dit aftalte dataforbrug, uden at skulle betale ekstra for det. Din hastighed vil dog bare blive sat ned til 64 kbps, hvilket er en meget langsom hastighed. Du skal dog lige undersøge om det også gælder hos din udbyder.

2. Hastighed

Hastigheden er et andet vigtigt kriterium – og det afhænger alene af, hvad du skal bruge internettet til, og om du evt. deler det med andre (det er muligt, at få routere til mobilt bredbånd).

Internet hastighed består af en download og upload hastighed. Når du skal hente filer, åbne hjemmesider mm. bruger du din download hastighed. Og modsat bruger du din upload hastigheder, når du skal uploade fx filer, billeder, musik mm. til internettet. Du kan evt. læse mere om download og upload hastighed her.

Når du ser en hastighed – fx 10/2 mbit/s – er download hastigheden den forreste (dvs. 10 mbit/s), og upload hastigheden den bagerste (2 mbit/s). Download hastigheden vil ofte være højere end uploads hastigheden, da man downloader mere end man uploader.

Du kan se nedenstående video for at få et indtryk af, hvilken hastighed du skal have.

3. Pris

Prisen er vigtigt kriterium, men det må ikke være det der afgør det alene. Der skal de andre kriterier – som bliver belyst på denne side – også spille en rolle. Har du dog 2 udbydere, der nærmest tilbyder det samme – men til vidt forskellige priser – skal prisen selvfølgelig spille en vigtig rolle. Men har du 2 udbydere, hvor differensen på prisen kun er fx 10 – 20 kr. om måneden, er det ikke prisen der skal spille den væsentlige rolle.

Vi anbefaler, at du fastslår en maksimumspris for dit “månedlige abonnement”. Og dette niveau skal være et realistisk niveau.

4. Dækning

Dækning er faktisk et af de vigtigste kriterier, da det kan være lige meget om du har købt et mobilt bredbånds abonnement med 80 mbit/s, hvis der er meget dårlig dækning der hvor du er. Derfor anbefales det, at du tjekker dine mulige udbyderes dækning – hvilket (heldigvis) ikke er så besværligt.

4.1 Dækningskort

Der er faktisk kun 3 netværk af mobilmaster i Danmark, og det er følgende:

  • TDC’s netværk
  • 3’s netværk
  • TT Netværket, som ejes af Telia og Telenor

Der er faktisk også Net1, men det operere på andre niveauer, så det er ikke relevant her. Ellers lejer de andre udbydere sig inde på et af de tre ovenstående netværk. Og disse tre netværk har teoretisk dækningskort, der viser deres dækning rundt om i landet. Dem kan du se her:

Skal du tjekke hvilket netværk som dine mulige mobile bredbånds udbydere leje sig ind på (givet at det ikke er en af de 4 ovenstående), skal du blot søge efter “dækning” i deres hjemmesides søgefelt. Så ville der som regel være en side, som viser hvilket netværk udbyderen benytter.

På den måde kan du få et retvisende blik på hvordan dækningen er der hvor du skal bruge dit mobile bredbånd. Og det kan være et vigtigt kriterium, når du skal vælge hvilken udbyder som du skal købe.

4.2 Master

Vil du gå endnu mere i dybden ang. dækningen – så kan du bruge Masterdatabasen til at se, hvilke master der nu er tæt på der hvor du vil bruge dit mobile bredbånd, og hvilke der forventes at komme. Har du en café eller lignende, hvor du ved at du vil sidde meget med dit mobile bredbånd – så tjek hvilke master der er i nærheden af det sted, og hvem det er der ejer dem.

5. Omdømme

Én god ide er, at tjekke de mulige udbyderes omdømme. For det kan godt være, at deres abonnementer på overfladen ser gode ud, men er deres kunder utilfredse (fx pga. nedbrud, langsommere hastighed end reklameret mm.), giver det en god indikation på, at du ikke skal vælge dem som udbyder.

Du kan hurtig finde noget information om udbyderen, ved at tage en Google søgning. Ellers kan du bruge hjemmesiden Trustpilot. Her kan kunder uddybe deres købs oplevelse med et givent firma. Det giver et godt og retvisende blik på, hvordan det er, at være kunde der.

Du skal dog huske, at være opmærksom ved disse udtalelser. Handler kritikken meget om noget, som egentlig ikke er relevant for dig, er det måske ikke en kritik, som du kan bruge. Handler kritikken fx meget om dårlig dækning i Esbjerg, er kritikken måske ikke relevant for dig, hvis du aldrig vil bruge dit mobile bredbånd i Esbjerg.

Så husk også at læse flere bedømmelser igennem, og ikke kun kigge på Trustpilot scoren.

5.1 Kundeservice

Der kan ikke være noget mere irriterende, end hvis man har et givet problem, og ikke kan komme i kontakt med deres kundesupport. Prøv derfor at tjekke om det er nemt, at komme i kontakt med den givne udbyder, fx via Facebook, Livesupport på deres hjemmeside eller lignende.

6. Andet

Der er også andre mindre faktorer, som kan være relevante for dig, bl.a.

6.1 Bindingsperiode

Ved visse abonnementer er der bindingsperiode på 6 måneder. Er du helt sikker på, at du skal have en given udbyder, er det ikke noget problem, at der er en bindingsperiode. Men vil du gerne prøve lidt forskellige udbydere af, kan det være smart, hvis der ikke er nogen bindingsperiode på abonnementet.

6.2 USB-modem

En ting du også skal klargøre, er, om du skal have et USB-modem med i dit abonnement. Du skal netop bruge et USB-modem, når du skal på internettet med dit mobile bredbånd. Så har du ikke sådan et i forvejen, skal du have et. Ved de fleste udbydere, kan du tilvælge et USB-modem. Kan du ikke det, ved det abonnement du vil have, er du nødt til at købe et eksternt.

7. Fremgangsmåde

  1. Find ud af hvor meget data du skal have i dit abonnement.
  2. Fastslå hvilken hastighed dit mobile bredbånds abonnement skal have.
  3. Fastslå en maksimumspris for dit “månedlige abonnement”.
  4. Indtast nu de informationer i vores sammenligningstabel på forsiden. Kommer der ikke nogen resultater frem, har du enten taget en lidt for høj eller lav hastighed/dataforbrug ift. prisen. Prøv at redigere i tre komponenter, indtil du får nogen resultater.
  5. Nu skulle du gerne have en oversigt over udbydere, som kunne være relevante for dig.
  6. Tjek hvordan de forskellige udbyderes dækning er.
  7. Tjek de forskellige udbyderes omdømme, fx via en Google søgning eller Trustpilot. Og tjek også hvordan udbydernes kundeservice er.
  8. Er der andre faktorer som er vigtige for dig – fx bindingsperiode, USB-modem mm. – så sammenlign også de faktorer.

Når du er færdig med at sammenligne de forskellige faktorer, burde du nu have fundet den optimale udbyder for dig.

Kan du ikke finde en udbyder via vores sammenligningstabel, har vi også lavet en (næsten) komplet liste over alle internetudbydere som der i Danmark – måske du kan finde én der. Søger du derimod et forbrugsafregnet abonnement, kan du se de forskellige abonnementer her.